Pokud chcete vědět, jak rychle budete skutečně postupovat na delších cestách s jednou nebo více zastávkami nabíjení, je třeba s jakýmkoli nárokovaným dojezdem nebo stanoveným maximálním nabíjecím výkonem zacházet opatrně.
Nyní technické poradenství P3 Automotive prohlašuje, že jeho jedinečný index nabíjení dává řidičům elektromobilů „odkaz na skutečný život“.
Zpočátku se srovnání elektrických vozidel zdá být dostatečně jednoduché, protože byste mohli položit tři jednoduché otázky: která baterie nabízí větší (využitelnou) energetickou kapacitu, která má vyšší standardní dojezd a která auta má vyšší maximální nabíjecí kapacitu DC? Každý, kdo někdy řídil elektrické vozidlo, však ví, že toto srovnání není vůbec snadné. Standardní spotřeby a uváděných dojezdu je téměř nemožné dosáhnout v reálném životě, maximální nabíjecí výkon je často k dispozici pouze v omezeném rozsahu a mnoho faktorů, jako je teplota a aktuální stav nabití baterie (SoC), také ovlivňuje skutečný nabíjecí výkon.
Společnost P3 Automotive však tvrdí, že vyvinula index nabíjení P3 speciálně pro zohlednění těchto obtíží. Podle konzultantů jsou dvě otázky obzvláště důležité, když se pokoušíte porovnat různé modely z pohledu řidiče, tj. Skutečný život: Jak velký dojezd je potřebný k dosažení další zastávky / nabíjecí stanice nebo cíle? A jak dlouho trvá nabíjení, než se načte tento požadovaný dojezd?
Samotný index je podíl skutečného nabitého dojezd do 20 minut k cílové hodnotě 300 kilometrů nabitého rozsahu. Jinými slovy: vůz, který dosáhne ideální hodnoty indexu 1,0, může dobít 300 kilometrů za 20 minut – a tak může jet 600 kilometrů jedinou zastávkou, protože je baterie na začátku jízdy plná. P3 si vybral hodnotu 300 kilometrů za předpokladu, že by typičtí řidiči na dlouhé vzdálenosti stejně udělali krátkou přestávku alespoň každých 250 až 300 kilometrů, říká firma.
Jaké jsou však hodnoty „skutečného života“ pro nabíjení energie a spotřeby? Pro získání reprezentativního výsledku z hlediska nabíjecího výkonu – který vylučuje jak krátkodobé vrcholy nabíjecího výkonu při velmi nízkém stavu nabití, tak regulaci nabíjecího výkonu při vysokých úrovních nabití – P3 vypočítá průměrný nabíjecí výkon v „nabíjení“ okno “20 až 80% SoC. Vypočítaná spotřeba se opírá o data WLTP, ale P3 přidal příplatek na základě ADAC Ecotest (německé automobilové asociace) v každém případě, aby bylo dosaženo realističtější hodnoty.
Pro ilustraci metody indexování porovnejme výsledky pro Porsche Taycan, VW ID.3 a Tesla Model 3. Chcete-li to říci předem, Porsche se ujímá vedení s Taycan EV. Ačkoli žádný z testovaných modelů nedosahuje možné ideální hodnoty indexu 1,0, Taycan se k ní přiblíží nejlépe s 0,72, následuje VW ID.3 ve verzi s největší 77 kWh baterií s 0,7 a Tesla Model 3 s 0,66 indexové body. Vysvětlíme, proč za vteřinu.
Nejprve si však povšimněte, že jak Taycan, tak ID.3 stále chybí hodnoty spotřeby z ADAC Ecotest, zatímco ID.3 také postrádá podrobnou křivku nabíjení, protože na trhu ještě není k dispozici. Komentátoři na našem německém výstupu, který poprvé vyšel index nabíjení také poznamenal, že jak elektrické vozidlo Taycan, tak VW jsou v reálném životě dosud nedostupné. Podle prohlášení společnosti P3 však konzultanti založili tyto odhady na své dlouholeté odbornosti. “Pokud se podíváte na jedno nebo druhé místo pro oznámení a hodnoty ohledně chování společnosti Volkswagen při nabíjení, můžete již identifikovat první kotevní body,” říká Christian Gehring, spoluautor a Senior Consultant E-Mobility na P3. “Samozřejmě, že opravíme tyto odhady nahoru nebo dolů novou publikací nebo měřeními z naší strany,” dodal.
Nyní, abychom se podrobně podívali na aktuální výsledky, ID.3 s (odhadovanými) hodnotami Ecotest je stále automobilem s nejnižší spotřebou v hodnocení a může dobíjet elektřinu za 211 kilometrů v nastavených 20 minutách.
Skutečnost, že Porsche Taycan je stále před elektrickým VW, je způsobena především vysokou nabíjecí kapacitou palubního systému s 800 volty. Zároveň P3 stanovila spotřebu elektrické Porsche jako nejvyšší ve srovnání. Z maximálních 270 kW specifikovaných výrobcem odhaduje P3 průměrně 224 kW, které zůstanou v nabíjecím okně 20 až 80% SoC a překládají se na vzdálenost 216 km za 20 minut. Takže i přes více než dvakrát vyšší průměrný nabíjecí výkon jsou nabité kilometry jen mírně nad úrovní ID.3 (-5 km).
Co se týče Modelu 3 , Tesla umožňuje nabíjení výkonu 250 kW pomocí Supercharger V3. Tyto maximální hodnoty jsou však k dispozici hned za oknem nabíjení, na které se dívá P3. Poradenství navíc vidí „nejrychlejší snížení nabíjecího výkonu v celém testovacím poli prostřednictvím procesu nabíjení“ od společnosti Tesla – skutečnost, která se většinou týká softwaru a programování zajišťujících delší životnost baterie, kterou můžeme přidat. To znamená, že ve zde navrhovaném srovnání dosahuje Model 3 průměrný nabíjecí výkon „pouze“ 128 kW. Zatímco Tesla může během prvních deseti minut dobíjet působivých 126 kilometrů, druhá polovina plánované doby nabíjení přidá pouze dalších 71 kilometrů, čímž se dobije až 197 km dobitých za 20 minut.
Pro index nabíjení P3 konzultant použil varianty nejmodernějších typů všech elektrických vozidel a zdůrazňuje, že tyto srovnávací hodnoty naznačují vhodnost elektrických automobilů na velkou vzdálenost. V budoucnu nám společnost P3 Automotive řekla, že plánují další testy a diferencovanější pohled na různé segmenty automobilů.