Prezident USA Donald Trump právě dramaticky snížil emisní normy. Nyní je třeba, aby se každoročně zvýšily pouze o 1,5% v průběhu modelového roku 2026 namísto 5% ročních zvýšení zavedených Obamovou vládou v roce 2012.
Dnes byla zveřejněna nová nařízení SAFE (bezpečnější cenově dostupná paliva-efektivní vozidla), formulovaná Národní správou bezpečnosti silničního provozu Ministerstva dopravy USA (NHTSA) a Agenturou pro ochranu životního prostředí USA (EPA). Tato výrazně volnější regulace znamenají, že jedno z nejsilnějších snah USA o ochranu znečištění ovzduší, změnu klimatu a snížení závislosti USA a Ameriky na fosilních palivech bude zastaralé, než vstoupí v platnost.
Je třeba zdůraznit, že nové, přísnější zákony znamenají o tunu vyšší produkci CO2 ze země, která již má jednu z největších stop CO2 na světě, a to na obyvatele i jako celek. Není divu, že nová nařízení vyvolala ostrou kritiku z celého světa.
Nové cíle jsou určeny pro řidiče jako 40 mpg nebo 5,88 litrů / 100 km. V přepočtu na limity EU založené na CO2 odpovídá nový cíl USA emisím CO2 přes 136 gramů na kilometr. Průměr v EU – jeden z největších světových producentů CO2 – je 95 gramů nebo 4,1 litru benzínu.
S novými předpisy bude americká úroveň nižší než v Evropské unii, Číně, Indii, Japonsku a Jižní Koreji. Pokud jde o mezinárodní trhy, může to představovat výzvu pro americký automobilový průmysl. Zatímco jiní mezinárodní výrobci automobilů jsou tlačeni k vývoji vysoce účinných vozidel s nízkým znečištěním, jejich američtí Američané se budou moci soustředit na stále zastaralejší vozidla na fosilní paliva.
Trumpova vláda ospravedlňuje tento krok tvrzením, že auta s nezbytnými technologiemi pro úsporu paliva by se stala stále dražší. “Dnes prezident Trump dodržuje svůj příslib pro pracovníky v automobilovém průmyslu před třemi lety o oživení amerického automobilového průmyslu tím, že reviduje nákladné, stále nedosažitelné standardy pro spotřebu paliva a emise CO2 z automobilů, a to je přesně to, co je pravidlem pro bezpečnější a dostupnější,” palivově úsporných vozidel se dosahuje, “říká ministryně dopravy Elaine Chao.
Analytici dotázaní společností New York Times uvedli, že nový standard spotřeby přinese průmyslu v dlouhodobém horizontu větší nejistotu. Ve skutečnosti se zdá, že samotná Trumpova administrativa bránila zpoždění a obtíže při snižování cíle způsobem, který by dodržoval vědecký konsenzus a byl právně obhájitelný.
Podle New York Times, interní ekonomická analýza od vlády sám Trump došel k závěru, že pravidlo by poškodilo spotřebitele víc než jim pomáhat. Přestože by nový cíl snížil ceny nových osobních a lehkých nákladních vozidel o zhruba 1 000 USD, zvýšil by se také částka, kterou by spotřebitelé zaplatili za palivo, o přibližně 1 400$.
Američtí výrobci automobilů již oznámili, že by zvýšili účinnost o přibližně 2,4 procenta ročně i bez regulace. To je více, než předepisují Trumpovy cíle, ale také výrazně méně než to, čeho by museli dosáhnout Obamovými předpisy. Nicméně výrobci automobilů, kteří se přikláněli ke snížení cílů stanovených v roce 2012, se také dovolávali toho, že administrativa tyto cíle příliš drasticky nesnižuje, protože je pravděpodobné, že vládu uvrhnou do nekonečných legálních bitev a výrobci automobilů budou mít stále nejistotu.
Ve skutečnosti Ann Carlson, profesorka na kalifornské univerzitě v Los Angeles, uvedla, že právní boj bude „jedním z nejtěžších bojů, částečně proto, že je to nejvýznamnější“. Také navrhla, že velkými příjemci jsou skutečně jen ropné společnosti.
Ceny ropy se v poslední době propadly jak v cenové válce mezi Saúdskou Arábií a Ruskem, tak výrazně snížily spotřebu během pandemie COVID-19. S těmito cenami je již drasticky zadlužený americký průmysl břidlicové ropy tlačen hluboko pod cenu. Nebylo by příliš přitažlivé myslet si, že cílem TrumpA je více zachránit americké ropné společnosti, které v současné době pociťují stlačení.
Vzhledem k tomu, že americká energetická politika spočívá na křehké existenci průmyslu břidlicové ropy, nové předpisy Trumpa by dále oslabily spotřebitelské možnosti a zvýšily závislost na fosilních palivech ve vysoce nestabilním prostředí na trhu s ropou.